Sandlund/Hossain

Sandlund/Hossain

Läderväskor som gör skillnad 

Sandlund/Hossain erbjuder läderväskor med hög kvalitet och design som är tillverkade på ett hållbart och schysst sätt. De beskrivs ofta som pionjärer och hyllas av branschen och kunderna. 

Sandlund/Hossains historia börjar i Böle, en liten by utanför Piteå. Precis intill Piteälven startade vd:n Anders Sandlunds farfars far ett barkgarveri 1899. På Böle Garveri som nu drivs vidare i fjärde generationen har lädret alltid garvats enligt tradition utan maskiner och kemikalier. Garvningsprocessen tar upp till ett år och sedan sys läderprodukter som till exempel väskor och portföljer upp i ateljén i samma byggnad. Bolaget är kungliga hovleverantörer och erbjuder exklusiva läderprodukter som burits av bland annat flera av Sveriges statsministrar genom tiderna. 

– Utgångspunkten för Sandlund/Hossain var att ta de unika erfarenheterna och värdegrunden från Böle Garveri och göra affärsmodellen skalbar och tillgänglig för fler, men fortfarande erbjuda väskor med en tidlös design och hög kvalitét, säger Anders Sandlund, vd Sandlund/Hossain. 

Sandlund/Hossain är ett samarbete mellan Anders Sandlund och Tulin Hossain från Bangladesh. De lärde känna varandra genom sina föräldrar som varit vänner och jobbat ihop sedan 70-talet. Väskorna tillverkas i den egna fabriken i Bangladesh, vilket gör att man har full insyn i produktionen. Varje år donerar Sandlund/Hossain kalvar till fattiga familjer i deras hemby Bagatipara i Bangladesh. Förutom kalven får familjerna även support och utbildning och därmed en inkomst som kan innebära en väg ur fattigdom. 

– För oss är vårt hållbarhetsarbete en självklarhet. Vi har alltid jobbat hållbart. Eftersom vi sköter allt från produktion till försäljning själva och inte har några mellanled skapas marginaler som gör att vi kan ge tillbaka till det lokala samhället där vi verkar. Vi tycker att det är företag som ska ta ansvar och inte främst kunderna. 

Sandlund/Hossains hållbarhetsarbete ligger i framkant i branschen. Ett fokusområde som de delar med Norrlandsfonden. 

– Vår drivkraft från start har varit att visa att det går att förena lönsamhet med ansvar. Finansieringen från Norrlandsfonden har betytt otroligt mycket för oss. Vi har haft möjlighet att bygga ett lager för att kunna växa och det har varit helt avgörande för oss.

Bolaget är inne i en fas där de ska skala upp och satsar på att jobba mer fokuserat med försäljningen, inte minst online. 

– Framtiden känns positiv, vi har lärt oss mycket som vi tar med oss på vår spännande väg framåt. Kul att vi har fått ett positivt mottagande på marknaden och att kunderna uppskattar det vi gör. 

Gå tillbaka Tillbaka till alla kundcase

Företagsanalytiker

Daniel Moberg 073-030 36 32 [email protected]

Marknadsområde

Härnösand, Kramfors, Sollefteå, Vilhelmina, Åsele och Örnsköldsvik.

Favoritplats i Norrland

Juniskär utanför Sundsvall där jag är uppvuxen.

Varför tror ni på kunden?

Hantverkstraditionen och hållbarhetstänket finns nedärvd genom flera generationer i dessa två familjer. Ägarna Anders Sandlund och Tulin Hossain har slagit sina påsar ihop och skapat en produkt som håller hög kvalitet från tillverkning till design. Samtidigt som man är ett föredöme i allt från materialval till socialt ansvar för sina anställda i Bangladesh.

Hur ser ni på framtiden för företaget?

Vi ser att konsumentbeteendet går åt ett håll, mot att välja mer hållbara produkter. Sandlund/ Hossain är pionjärer i branschen och tänker på hållbarhet i alla led. Företaget lever upp till sina värderingar och kan erbjuda en prisvärd kvalitetsprodukt. Jag tror verkligen att framtiden ser ljus ut för detta bolag.

Besök webbsida