10 oktober 2022
MYO Make Your Own – kreativt och hållbart hantverk för alla

MYO Make Your Own – kreativt och hållbart hantverk för alla

Åreföretaget MYO Make Your Own AB grundades 2020 av Oona von Zweybergk med en lång erfarenhet av digital marknadsföring med sig i bagaget. Hon hade identifierat en efterfrågan på handarbete som förstärkts under pandemin, och hittade en marknad för ”do It yourself kits”, det vill säga färdiga paket med material och instruktioner som gör det enkelt att tillverka olika saker hemma utan tidigare erfarenhet.

I sina tidigare roller med jobb inom marknadsföring och sälj blev det många resor. I väntan på flyget brukade Oona virka. Favoritgarnet var bambu, som hon upptäckt var ett hållbart material.

-En dag hade jag glömt min virkpåse hemma och insåg att sådant inte fanns att köpa på flygplatserna. Detta i kombination med att jag ville göra det enklare för folk att lära sig att virka, med bra garner, var början till min affärsidé, säger Oona von Zweybergk.

När strategin var klar började arbetet med produktutveckling. Mängder av garner beställdes och testades för att kunna utveckla rätt produkter och hitta bra leverantörer. Materialen skulle antingen var återvunna eller producerats med ett hållbart tankesätt. Tack vare bra stöttning från andra entreprenörer i Åre fick Oona även kontakt med ett logistikcenter som andra företagare i området använder.

-MYO Make Your Own gör det enkelt för vem som helst att lära sig att skapa vackra och hållbara produkter till sitt hem. MYO paketerar allt man behöver för att kunna virka sin produkt. I varje paket ingår garn, virknål i trä och instruktion, som även finns i videoform med tillgång via hemsidan, säger Oona von Zweybergk.

Under 2021 kom Salli Skött in som delägare. Salli har lång erfarenhet av produktutveckling från väletablerade företag inom textilbranschen. Salli ansvarar numera för företagets produktutveckling.

-Produkterna ska vara väldesignade, gjorda på hållbara material, enkla att göra, ha en praktisk funktion, samt också se snygga ut hemma, säger Salli Skött.

Verksamheten är nu inne i en expansiv fas med marknadsföringsinsatser och varumärkesbyggnad som systematiskt driver på försäljningen. Norrlandsfonden är en av bolagets finansiärer.

-Konceptet är intressant och skalbart med potential att relativt enkelt bredda sitt produktutbud i framtiden. Oona och Salli har bred kompetens och erfarenhet inom design och hållbarhet. De båda kompletterar varandra på ett mycket bra sätt, säger Tomas Blomberg, Norrlandsfonden.

Gå tillbaka Tillbaka till alla nyheter