19 maj 2021
K Ungh – förändrat beteende gav starkare marknad

K Ungh – förändrat beteende gav starkare marknad

K Ungh är ett framgångsrikt företag i Bollnäs som tillverkar våtservetter. 1984 startade entreprenören Kjell Ungh sitt företag som grossist för sanitetsprodukter. Idén till den nuvarande verksamheten föddes 1999 i Frankrike då ett affärsmöte blev inställt. Den lediga tiden som uppstod spenderade Kjell Ungh med att promenera runt i butiker och noterade då det stora utbudet av våtservetter som vid den tiden var relativt ovanliga i Sverige.

– Det tändes någon form av lampa och redan på hotellrummet började jag skissa på en maskin som skulle kunna producera våtservetter hemma i Sverige, berättar Kjell. Två år senare rullade den första våtservetten på bandet.

Den första kunden som köpte hans våtservetter var ICA-koncernen. Från början handlade det om beställningar på 100 000 förpackningar per år. Idag köper ICA över 8 miljoner förpackningar årligen och 2020 passerade K Ungh 150 miljoner i omsättning.

– Vi har haft en bra tillväxt ända sedan starten. Det har varit lyckosamt, men vi har fått jobba för det och hela tiden arbeta med produktutveckling, säger Kjell.

Norrlandsfonden har varit med som finansiell partner sedan 2001 och medverkade även 2009 när K Ungh växte ur de hyrda lokalerna i Edsbyn och byggde egna lokaler i Bollnäs på den plats där de fortfarande finns. Nu gör de en tredje utbyggnad för att lägga till ytterligare en produktionslinje och öka produktionskapaciteten med närmare 30 procent.

– Jag började från noll med det här och varje gång jag har velat växa och bygga ut har jag behövt låna pengar för att kunna finansiera satsningen. Norrlandsfonden har varit med ända sedan första expansionen
och har varit väldigt viktiga för oss under vår väg framåt. Under pandemin har efterfrågan på sanitetsprodukter, som våtservetter, skjutit i höjden och K Ungh har behövt ta in helgpersonal och gå upp från 3-skift till 4-skift för att hinna producera. Men utbyggnaden handlar inte om att möta en tillfällig hög efterfrågan.

– Själva utbyggnaden var planerad redan innan pandemin slog till, men det är klart att efterfrågan har ökat. Hela året har faktiskt varit ganska sanslöst. Maskinerna har gått för fullt, även på kvällar, nätter och helger. Förhoppningsvis kan vi ha en lugnare produktionstakt när utbyggnaden är färdig i oktober. Samtidigt tror jag att de nya vanorna, där våtservetter används i större utsträckning, kommer att leva kvar.

- Det är ett mycket välskött företag med en helt unik produktionsanläggning i Bollnäs och dessutom en viktig arbetsgivare på orten. Framtiden för bolaget ser mycket ljus ut! Jag är själv mamma och jag hade nog inte klarat mig utan de här våtservetterna när mina barn var små, säger Johanna Ceder, Norrlandsfonden.

Tillbaka till alla nyheter Tillbaka till alla nyheter