14 april 2021
Camp Ripan – en pärla för arktisk turism

Camp Ripan – en pärla för arktisk turism

Camp Ripan är en hotellanläggning med Spa i Kiruna. År 2002 köpte Monica Lind anläggningen och har sedan dess drivit verksamheten tillsammans med sin familj. Under åren har de successivt gjort stora renoveringar för att anpassa verksamheten till de internationella kunder som vanligtvis besöker Camp Ripan.

– När vi tog över var det en klassisk camping med enkel standard och självservice i stugorna. Vi började omgående se på behovet av renoveringar och investeringar så att vi kunde anpassa anläggningen för den nya kundgrupp som vi ville nå under vinterhalvåret, berättar Monica Lind.

Under upprustningen, som pågått i närmare 20 år, har Norrlandsfonden varit med som finansiell partner.

– Norrlandsfonden har spelat en viktig roll för oss. Fonden har varit med under hela resan och därför har även våra andra finansiärer känt sig trygga och vågat satsa på oss. Utan Norrlandsfonden hade vi inte varit där vi är idag, säger Monica.

Idag är Camp Ripan en fyrstjärnig hotellanläggning som under 2019 hade gäster från 130 länder. När pandemin slog till och hindrade internationellt resande kom det som en kalldusch för verksamheten. Men det är inte första gången som Monika och hennes anställda tvingas genomleva en kris.

– Tre månader efter vår första stora renovering gick investmentbanken Lehman Brothers i konkurs och orsakade en kris i hela världsekonomin. Jag har dragit många lärdomar från den tiden. Om vi hade klarat en finanskris skulle vi även klara en pandemi. Tack vare snabba beslut har vi kunnat behålla all personal. Vi är väldigt glada att vi har lyckats. Från att allt kändes ganska nattsvart gick det över till en känsla av att - det här fixar vi.

Under 2020 hade Camp Ripan planer på att bygga tre exklusiva stugor som skulle fungera som anläggningens sviter. Nu kommer de istället att använda finansieringen till att öppna en ny padelhall för att öka sin attraktionskraft på inhemska turister. Hallen blir Kirunas första.

–Vi saknar internationella gäster men attraherar samtidigt fler svenska gäster. Men jag tror på den arktiska turismens framtid. Den ligger rätt i tiden. I den digitala värld där vi lever idag behövs stillhet och kontrast till vardagen. Jag tror att det som vi erbjuder kommer att vara attraktivt. Vi kommer att stå oss bra. Det vi har här uppe är det som människor behöver, säger Monica Lind.

- Camp Ripan har ett inarbetat varumärke, en god kvalitet i det man levererar till sina kunder och man har olika kundsegment som man jobbar mot. I kombination med att man är ett familjeföretag med bra koll på hur man styr verksamheten finns alla möjligheter till fortsatt god utveckling för företaget, säger Petter Alapää, Norrlandsfonden.

Gå tillbaka Tillbaka till alla nyheter