Fina blåbär på export
Från hobbyverksamhet till internationellt ledande livsmedelsföretag. I Stöde i Sundsvalls kommun rensas bär och produceras högklassig sylt som skeppas världen över.
– Vi försöker hela tiden vara bäst i klassen, säger Ulf Hagner, vd Blåtand.
Blåtand rensar och packar flera tusen ton bär varje år. Ändå finns det såklart de som producerar betydligt större volymer än så. För Blåtand har dock kvaliteten och kärleken till blåbäret, lingonet och hjortronet kommit främst.
– Det som särskiljer oss från våra konkurrenter är definitivt att vi siktar lite högre när det kommer till kvalitet, konstaterar Ulf Hagner.
Ulfs stora naturintresse, kombinerat med en gedigen entreprenörsanda, fick honom att börja koka sylt vid spisen hemma i Stöde på 80-talet. 1986 bildade han Blåtand och snart stod sylten på hyllorna på bland annat NK i Stockholm.
Efter bara några år blev produktionen för stor för Ulf Hagners egna kök och Blåtands första syltfabrik byggdes.
Idag förser Blåtand livsmedelsindustrin med frysta bär och syltberedningar för naturlig smaksättning av bland annat mejeriprodukter. De levererar också högklassig sylt till storkök, grossister och restauranger. Dessutom gourmetsylt och styckfrysta bär för den mer kräsne konsumenten. Faktum är att den största delen av produktionen numer skeppas utanför Sverige.
– 90 procent av vår produktion skickas utanför Sverige – den största delen av bären och ungefär hälften av syltproduktionen. Vi började att exportera i lite större format redan 1997. Speciellt lingonsylt gick bra i Tyskland och Österrike, säger Ulf Hagner.
Idag är de största marknaderna Europa och Asien, där framför allt Japan har visat stort intresse för blåbärets hälsofördelar.
– Blåbär är en stor hälsotrend i Japan. Överhuvudtaget i Asien är svenska bär populära. De köper bär av oss som sedan blir pulver som i sin tur blir tabletter fyllda med antioxidanter. Även där har vi mycket kunskaper att dela med oss av.
Blåtand bedriver en del forskning och gör mätningar kring just halten av antioxidanter (anthocyanider, anthocyanidin) i blåbär. Det för att hela tiden försöka optimera bären och öka kvaliteten ytterligare – för att kunna ta nästa steg i utvecklingen.
– Vår största investering hittills var när vi införskaffade bärrenseriet för tio år sedan. Då gick vi från ett ganska litet företag till ett betydligt större. Det var en investering värd 50 miljoner kronor. Just vid sådana här tillfällen av investering har vi fått bra hjälp av
Norrlandsfonden under ett flertal år, säger Ulf Hagner och fortsätter:
– Nästa steg är att jobba ytterligare med den organiska tillväxten. Vi har fina konkurrensfördelar som gör att vi kan öka försäljningen ännu mer. Bland annat har vi precis investerat i ny kamerarensningsteknik, den allra senaste i sitt slag faktiskt. Den tycker vi mycket om. Dessutom ser vi ett stigande behov av bär i både Sverige och utomlands.
- Det känns mycket roligt att konstatera att Blåtand, med Ulf Hagner i spetsen, framgångsrikt lyckats utveckla både produktivitet och lönsamhet genom de investeringar i maskinpark och nya marknader som bolaget genomfört de senaste åren. Norrlandsfonden har varit partner till Blåtand under flera år, och vi stöttar bolagets satsning på hög kvalitet i både produkter och produktion som kommer att leda till nya affärer både inom och utanför Sverige, säger Lars Johansson, Norrlandsfonden.