Världens största batteridrivna spårfordon ska byggas i Skelleftehamn
Järnvägsspecialisten Railcare planerar att tillverka en utsläppsfri batteridriven MPV, Multi Purpose Vehicle, som är ett arbetsfordon med mångsidigt användningsområde inom järnvägsunderhåll. Norrlandsfonden är en av finansiärerna.
Fordonet är utrustat med egendrift, vakuumpumpar, hydraulik, manöverhytter så att fordonet kan nyttjas som ett batteridrivet komplement till Railcares vakuumsugare, snösmältare samt fungera som dragfordon för exempelvis makadamvagnar under spårarbete.
Railcare har samarbetat med gruvutrustningsbolaget Epiroc i utvecklingen av världens största batteridrivna spårfordon. En prototyp kommer att byggas och testas under 2019 i Railcares verkstad i Skelleftehamn, med beräknad leverans under andra hälften av året.
För några månader sedan lanserade Epiroc flera elektriska versioner av sina gruvfordon. Epirocs kunnande och utvecklingsplattform samt ABB:s och Northvolts marknadsledande batteriteknologi är viktiga delar i Railcares arbete för att få världens första – och största – batteridrivna version av vakuumteknik på järnvägsspåret.
- Railcare fortsätter att utvecklas som ett innovativt entreprenadbolag på räls. Kul att följa med på denna utveckling, säger Per Nilsson, Norrlandsfonden.