06 maj 2021
Solifer Polar- ett välkänt varumärke som är i ropet

Solifer Polar- ett välkänt varumärke som är i ropet

Solifer Polar i Dorotea tillverkar husvagnar och husbilar anpassade för arktiskt klimat.  Företaget har funnits på samma plats sedan 1968 och producerar själv många delar till sina bilar och vagnar.

– Vi är delvis självförsörjande och kan kontrollera hela flödet på ett bra sätt, säger Tony Ekström, vd. 

- Solifer Polar är ett starkt varumärke som alla med något husvagnsintresse känner till. När man vill utveckla verksamheten är det alltid kul att jobba med ett så starkt varumärke, säger Tony. Jag har själv ett
stort husvagns- och husbilsintresse och har åkt mycket husvagn med min familj.
Företaget har sedan starten 1964 haft många olika ägarkonstellationer men är sedan 2012 återigen svenskägt. De senaste åren har bolaget tagit marknadsandelar i hård internationell konkurrens och i
en bransch som minskat. De har kontinuerligt investerat i produktutveckling som gör deras bilar och vagnar till marknadsledande.

– Norrlandsfonden har varit en partner och en resurs för oss under lång tid. Det är en krävande bransch och produktutveckling kostar. Då är det väldigt fint att ha en partner som kan hjälpa till med kapital.
När pandemin slog till våren 2020 och resandet begränsades för stora delar av den europeiska befolkningen rasade också beställningarna på nya husbilar och husvagnar. Då ställdes Solifer Polar inför
valet att antingen varsla personal eller fortsätta producera vagnar och hoppas på att marknaden skulle vända. De valde att fortsätta producera.

– Våren var otroligt tuff och vi visste inte riktigt vart vi skulle ta vägen. Det var några väldigt svåra månader, men vi valde att fortsätta bygga vagnar och det har vi haft stor nytta av när marknaden vaknade till.

Under pandemins sjunde månad kom vändningen och beställningarna började strömma in. Solifer Polar sålde slut på hela sin produktionskapacitet ända fram till sommaren 2021. Vid årsskiftet höjde de produktionskapaciteten i fabriken med 15 procent för att möta efterfrågan. Till sommaren kommer de investera för att öka kapaciteten med ytterligare 30 procent.

– Det här året har varit som en kontrastbehandling – som att först hoppa ner i en isvak och sedan sätta sig i bastun.

- Det är ett företag som sedan mer än ett halvt sekel byggt husvagnar och de har flera generationer av nöjda kunder. Företagets starka drivkraft att ligga steget före har gjort att de i många fall varit först på marknaden
med moderna tekniska lösningar. Framtiden ser ljus ut då intresset för husvagnssemester ökar på bred front.
Solifer Polars premiumprofil med moderna vagnar väl lämpade för alla klimat gör dem extra attraktiva i en tid där fler och fler gärna hemestrar året runt, säger Inga-Lena Wahlstedt, Norrlandsfonden.

Gå tillbaka Tillbaka till alla nyheter