07 juni 2021
Mowida förenklar livet i fastighetsbranschen

Mowida förenklar livet i fastighetsbranschen

Umeåföretaget Mowida tillhandahåller en plattform som hjälper fastighetsägare och bostadsbolag att administrera sitt bestånd. Plattformen förenklar vardagen för fastighetsägare så att de i sin tur kan ta hand om hyresgästerna.

Idag har bolaget kunder på tio orter med fastighetsägare som har ett bestånd allt från fyra till tvåtusen hyresobjekt. Plattformen vidareutvecklas hela tiden men nu står Mowida redo att växla upp och skaffa fler kunder.

-Det vi erbjuder är en molnbaserad, lättadministrerad lösning som förenklar vardagen både för fastighetsägare och hyresgäster. När vi utvecklade systemet tänkte vi mer i processer än i funktioner, vilket gör att användarna känner sig hemma utan omfattande utbildning, säger Meiju Vartiainen, grundare och vd.

Grunden för Mowida lades 2014 när Meiju Vartiainen startade ett ideellt projekt för att matcha studenter med hyresvärdar. Utifrån detta utvecklades en första version av Mowida-systemet som gick under namnet Tak Över Huvudet. Mowida har bland annat belönats med priserna SKAPA framtidens Innovation, Venture Cup Top 20 i Sverige, top 4 bästa idé utnämnd av Entreprenörskapsforum i tävlingen Global Student Entrepreneur Awards, Årets Blivande Entreprenör i Sverige utnämnd av Founders Alliance och Årets Unga Företag på Umeågalan.

-Fastighetsägare har en hektisk vardag och har behov av lättanvända funktioner som exempelvis underlättar kommunikationen mellan hyresvärden och hyresgästerna. Här kan vi erbjuda en helhetslösning som fastighetsägare kan känna sig trygga med, säger Meiju Vartiainen.

Nu står en marknadsföring av systemet för dörren. Trots att Mowida inte satsat mycket på marknadsföring ännu så börjar potentiella kunder att höra av sig, vilket betyder att det finns ett stort behov av bolagets tjänster.

-Norrlandsfonden är en av de samarbetspartners som varit viktiga vid uppstarten av företaget och som medverkat till att jag kunnat förverkliga min affärsidé. Det är mycket värt att vi etablerat en långsiktig relation som känns trygg inför framtiden, säger Meiju.

Norrlandsfondens Anna Hedström har följt Mowida sedan starten och är imponerad av den målinriktade satsningen.

-Mowida är ett ungt bolag som lyckats attrahera kunder utan egentlig marknadssatsning och är ett bra exempel på smart digitalisering för att underlätta en marknad. Jag ser fram emot att följa Meijus och Mowidas fortsatta resa, säger Anna Hedström.

Gå tillbaka Tillbaka till alla nyheter