Isakssons Markteknik – förvandlar bergtäkter till kundvärde
Företaget startades i Kalix 2010 av de två maskinintresserade bröderna Andreas och Mikael Isaksson som skaffade en begagnad grävmaskin och utförde uppdrag på kvällar och helger vid sidan om sina ordinarie jobb. Det som då var en dröm och ett embryo till ett eget företag är i dag Br. Isakssons Markteknik AB, en växande verksamhet med Norrland som arbetsfält. Norrlandsfonden är en av bolagets finansiärer.
- Andreas och Mikael Vi tog steget 2018 när vi investerade vår första krossanläggning. Då började vi också jobba med långsiktiga avtal och mot större projekt. Våra kunder idag är framförallt stora samhällsbyggare, skogsbolag och inom bygg- och infrastrukturprojekt. Bolaget står och stoltserar med 3 krossanläggningar idag och världens bästa medarbetare. säger vd’n Andreas Isaksson.
Idag har bolaget 31 anställda och en toppmodern maskinpark. Krossning av berg sker dels i egna täkter, och i stor skala på entreprenad mot andra täktinnehavare i norr- och västerbotten. Efterfrågan på deras produkter är väldigt hög och bolaget får genomföra investeringar med jämna mellanrum för att möta efterfrågan.
- Vi jobbar ständigt med marknaden och med våra kunder i fokus. Vi har valt att använda framgångsrika företagare från andra branscher som bollplank. Exempelvis Peter Ericsson och även Mikael Hugoson, som jobbar med livsmedelsproduktion dessa har hjälpt oss att tänka större och utveckla vår verksamhet, inget berg är för stort för att flyttas säger Andreas Isaksson.
Han ser positivt på framtiden för bolaget som inte heller känt av någon nedgång till följd av coronakrisen.
- Vi kommer att fortsätta investera och expandera med våra kunders behov i fokus, säger Andreas Isaksson. Idag ligger vi på gränsen för vår kapacitet och som det ser ut så finns det efterfrågan på marknaden för att utöka krossparken ytterligare.
Norrlandsfondens Erik Nyström är imponerad över företagets utveckling.
- Den expansion som företaget presterat sker med bibehållen lönsamhet. Jag tror att deras kundfokus, produktkvalitet och förmåga att hitta kunder på flera marknader är ett framgångsrecept. Jag ser fram emot att följa deras fortsatta resa, säger Erik Nyström, Norrlandsfonden.
För mer info kontakta:
Andreas Isaksson, vd, 070-283 37 40.