29 december 2024
Generationsskifte på listfabriken

Generationsskifte på listfabriken

Swedlist tillverkar hyvlade trävaror med fokus på lister i sin fabrik i Kvarnåsen, en liten by i Norsjö kommun. Produkterna av norrländsk furu säljs till hustillverkare och genom bygghandel över hela Sverige. I många år drevs företaget av grundaren Patrik Lindgren men 2023 tog hans dotter Benitha Lindgren över titeln som vd. Under hennes ledning satsar Swedlist på att bredda sortimentet och utveckla nya lösningar.

– Det finns en växande efterfrågan på träprodukter, och vi har börjat tillverka ribbväggar för offentliga projekt som sporthallar och kontor. Dessutom har vi introducerat limfogskivor och salningar, berättar Benitha Lindgren.

Sedan Benitha Lindgren tog över har företaget hanterat utmaningar som höga kostnader och en osäker världsekonomi. Omsättningen har sjunkit från 47 till 40 miljoner kronor, och fokus har varit att hålla verksamheten stabil. Nu, när läget har stabiliserats, ser hon en möjlighet att satsa på produktinnovation.

– Vi har ett patent på en produkt som vi arbetat med i flera år och som vi vill lansera på marknaden. Våra anställda har många bra idéer, och mitt mål är att skapa mer utrymme för den sortens innovation, menar hon.

Swedlist har genom åren kunnat dra nytta av flera viktiga partnerskap och Norrlandsfonden har sedan 2013 varit en viktig finansiär.

– Norrlandsfonden har möjliggjort de satsningar vi har gjort och har följt oss genom alla förändringar. Att ha dem med oss gör att vi kan utvecklas i en snabbare takt och agera mer proaktivt på marknaden, säger Benitha Lindgren.

2014 flyttade Swedlist hela sin verksamhet till den nuvarande produktionsanläggningen i Kvarnåsen i Norsjö kommun. De nya, större lokalerna har gett företaget möjlighet att växa, både i omsättning och antal anställda, vilket samtidigt ställde krav på att bevara Swedlists familjekultur och värdegrund.

– Vi gjorde ett omfattande värdegrundsarbete och satte upp fyra viktiga ledord: delaktighet och ansvar, utveckling och jämställdhet. Jämställdhet har genomsyrat allt vi gör, från rekryteringsannonser till hur vi arbetar på plats, berättar Benitha Lindgren.

Företaget har idag nästan jämn könsfördelning, med 47 % kvinnor och 53 % män och arbetet för att främja jämställdhet har blivit en naturlig del av vardagen. Nyligen anställdes en person till produktionen och medarbetarna efterfrågade själva att nyrekryteringen skulle vara en kvinna.

– Vi har kommit långt när våra medarbetare själva hoppas på en jämnare fördelning, menar Benitha Lindgren.

Träindustrin är mansdominerad och Benitha är en av få kvinnor som sitter i en vd-roll inom branschen – något som hon hoppas kan inspirera och locka unga människor, både till träindustrin och till företagande i stort.

– Jag kan tänka mig att det finns unga människor som har en viss rädsla för att tänka större och då skulle jag vilja få fram att allt är möjligt.

Trots att marknaden fortfarande är osäker och många inom träindustrin går och väntar på en vändning, väljer Swedlist att satsa framåt. Benitha Lindgren berättar att företaget investerar nu för att stå starkare när konjunkturen förbättras.

– Det är tufft, men vi tar beslut om investeringar för att vara redo när det vänder. Då kommer vi ha ett försprång gentemot våra konkurrenter, säger hon.

Framåt ser Benitha både möjligheter och utmaningar. Hon betonar vikten av att bygga ett starkt varumärke och fortsätta växa, men erkänner att kompetensförsörjningen är en stor utmaning.

– Att hitta rätt personal, både på kollektiv- och tjänstemannasidan, är något som kommer kräva mycket resurser framöver.

Trots detta är ambitionen tillväxt, om än i en hållbar takt.

– Jag vill att Swedlist ska bli lite större, men utan att tappa den kultur och de värderingar som vi byggt upp. Målet är att skapa ett tryggt och stabilt företag som kan finnas kvar länge, avslutar Benitha.

Tillbaka till alla nyheter Tillbaka till alla nyheter