Compodium International AB – Hur är läget Bengt Grahn?
Om Compodium International AB
Bengt Grahn grundade luleåföretaget Compodium för 25 år sedan och redan då lanserade han affärsidén som en "o-resebyrå". Idag är Compodium ett bolag som erbjuder skalbara molntjänster med egenutvecklad mjukvara inom premiumsegmentet för digitala videomöten där hög kvalitet, säkerhet och autenticering är viktigt. Nu när resor begränsas och fysiska möten ställs in är affärsidén mer aktuell än någonsin. Med kunder i många olika storlekar och med olika krav är Compodium ett fullserviceföretag som levererar säkra och tillförlitliga videokonferenslösningar och digitala evenemang över hela världen. Norrlandsfondens Per Nilsson slår en signal till grundaren och vdn Bengt Grahn för att kolla läget.
Vad händer hos er?
-Vi har en motsatt situation jämfört med många andra branscher i dessa coronatider, vi har fullt upp att hantera alla förfrågningar från kunder som vill ha våra tjänster. För oss är det positivt och det enda man önskar är att vi haft ännu större kapacitet att leverera, säger Bengt Grahn.
Kan du beskriva skillnaden mellan Compodiums tjänster och andra liknande på marknaden?
-Vårt honnörsord är tillit. Våra kunder behöver inte oroa sig för att användardata samlas in och säljs vidare. Det handlar också om att vi kan verifiera identiteten hos deltagarna i ett samtal, exempelvis genom bank-ID. En läkare som ger vård genom vårt distansverktyg kan styrka sin identitet och behörighet. Patienten behöver inte oroa sig heller för att känsliga uppgifter läcker ut. Detta är ju också viktigt i sammanhang där hemliga förhandlingar och affärsförehavanden som inte får läcka ut förekommer. Börsbolag som diskuterar stora affärer, internationella förhandlingar etc. Tänk möten innanför slutna dörrar. Compodiums lösningar kan säkerställa tillitskedjan i sådana sammanhang, konstaterar Bengt Grahn.
Hur ser resten av året ut hos er?
-Ja, som det ser ut nu så har vi ett gyllene tillfälle och trycker på gasen i vår tillväxtresa. Jag tror inte att världen blir densamma efter corona, mycket av de vanorna att mötas digitalt blir kvar och därmed har vi en större marknad än tidigare. Som tur är genomförde vi en mindre nyemission inriktad på expansion under december förra året och har kunnat växla upp. Men givet alla omvälvande omvärldsfaktorer i vår bransch är det dags att nu överväga en större och snabbare expansion än vad vi planerade då. Vi får se, angenäma bekymmer måste jag säga, avslutar Bengt Grahn.