En tungviktare inom grön järnvägstransport

Kiruna Wagon är en ledande aktör inom design och tillverkning av järnvägsvagnar för gruvindustrin. Med rötter i norra Sverige och kunder över hela världen har företaget byggt upp en expertis som sträcker sig långt utanför hemmamarknaden. Nyligen har de landat en betydande affär för att leverera malmvagnar till Stegra.

Kiruna Wagon grundades genom ett samarbete mellan fyra mekaniska verkstäder i Kiruna och Narvik. Idag är företaget en internationell leverantör av transportlösningar för gruvindustrin och med sina specialutvecklade vagnar möter de gruvsektorns specifika behov. Företaget har också skapat innovativa lossningssystem som optimerar transportflöden och effektiviserar gruvlogistiken.

– Gruvindustrin är vår huvudsakliga marknad – vi brukar säga ”från gruva till hamn”. På hemmamarknaden arbetar vi även med stål- och skogssektorn. LKAB, Europas största gruvföretag, står för 30–70 procent av vår omsättning varje år, säger Fredrik Kangas, managing director på Kiruna Wagon.

I dag sysselsätter Kiruna Wagon närmare 40 personer och spelar en viktig roll både lokalt och regionalt.

– Jag brukar tänka i termer av Nordkalotten. Vi köper det mesta i Norrbotten, men även från Västerbotten och Finland, säger Fredrik Kangas.

Kiruna Wagon har en stark position i Sverige och Norge, men deras tekniska expertis och hållbara transportlösningar har även fört dem ut i världen. De har en etablerad licensmodell i Australien, vilket möjliggör lokal montering av deras produkter för att minimera klimatavtrycket från långa transporter.

– Det är inte hållbart att skeppa en vagn runt hela jorden. Vår lösning är att vi tillverkar vissa komponenter här, skickar ner dem, och låter våra partners montera vagnarna lokalt. Angående hållbarhet brukar jag säga, ”det som andra pratar om att de ska bli, är vi redan.” Järnvägen är en mogen grön bransch och allt vi bara kan producera, bygger vi på LKAB:s järnmalm som är den med lägst klimatavtryck i hela världen. Den använder vi hela resan så jag kan utan problem säga att de vagnar vi bygger har lägst klimatavtryck i hela världen. Jag ser oss som en del av det svenska stålundret som är uppbyggt runt LKAB. Det är LKAB som gör att det finns en masugn i Luleå och det är tack vare den fina järnmalmen som SSAB har världens bästa stål, säger Fredrik Kangas.

Kiruna Wagon har även utvidgat sin närvaro till Sydamerika och Egypten, där de riktat in sig på stora gruvnationer.

– I Egypten har vi levererat en prototypvagn som nu ska produceras, berättar Fredrik Kangas.

En utmaning i branschen är finansieringslösningar. När Kiruna Wagon fick uppdraget att leverera malmvagnar till Stegras anläggning, krävdes olika garantier för att affären skulle bli av. Det var då Norrlandsfonden kom in i bilden.

– Finansieringsupplägget var en viktig del i att få ihop den här affären. Utan stöd från Norrlandsfonden hade det varit svårt att genomföra. På den internationella marknaden möter vi konkurrenter som kanske inte matchar oss tekniskt, men som erbjuder billigare finansieringslösningar. Det gör det utmanande att konkurrera, säger Fredrik Kangas.

Från ett lokalt initiativ till en internationell nyckelspelare – Kiruna Wagon bevisar att innovation, hållbarhet och smart finansiering kan driva svensk industri framåt.

– Kiruna Wagon har bevisad kapacitet att konstruera och bygga malmvagnar i världsklass. Det är en styrka att vi i norra Sverige kan tillhandahålla transportlösningar för gruvindustrin och dessutom sälja dem på export. Det ska bli spännande att följa deras utveckling framöver, säger Per Nilsson, Norrlandsfonden.