13 januari 2025
Kundnärhet och hållbarhet driver tillväxten hos Tom Pall

Kundnärhet och hållbarhet driver tillväxten hos Tom Pall

Skräddarsydda emballagelösningar, kostnadseffektivitet och goda kundrelationer – så stavas framgång för Timråbolaget Tom Pall som startades av entreprenörsparet Thomas och Ulrika Markström.

– Vi är med i allt från hur de tillverkar sina produkter till hur vi kan hjälpa dem att tänka smartare kring sina emballagelösningar. Det är en process som ibland tar en vecka och ibland mycket längre. Jag tror att vi hållit på med ett projekt i fyra år som längst och då provar man lösningen ända ner på golvet, hur de anställda som ska jobba med emballaget vill ha det, förklarar Thomas Markström.

Sedan starten 2013 har strategin varit att låta bolaget växa långsamt med lönsamhet, ofta i takt med kunderna. Och just kundkontakten har varit en viktig del, också för att vinna nya kunder.

– Vi har varit rädda om varje relation och har inte tappat en enda kund sedan vi startade. De relationerna har i sin tur gett ringar på vattnet och nya kunder har ofta blivit tipsade om oss. Det är så vi har vuxit, berättar Thomas Markström och fortsätter förklara att företagets snabba ledtider har imponerat på kunderna.

– Vi hade några som kom hit klockan nio en morgon och undrade om vi gjorde pallar. Klockan elva hade vi vårt första möte, klockan halv två ett andra möte och nästa dag tillverkade vi och levererade 300 pallar. Jag tror det är väldigt få som har så snabba ledtider. Vi har samma filosofi om det är någon kund som gjort ett misstag i beställningen. Vi ställer om och ser till att lösa det så att ingen ska behöva stå still i produktionen, menar Thomas Markström.

Tom Palls kunder kommer i alla storlekar, från en antikhandlare som beställer två pallar åt gången till kunder som Permobil, Sund Birsta och SCA Pellets där en beställning kan ligga på tusentals pallar. För Permobil arbetar man sedan åtta år tillbaka även med återvinning av emballage, Ulrikas idé som visade sig spara många kronor åt rullstolsföretaget.

– Ser vi någonstans där kunderna kan tjäna pengar så uppmärksammar vi det. Så arbetar vi med alla våra kunder. Vi har inte heller något problem att säga till våra kunder att de inte behöver någon ny emballagelösning. Vi gillar att vara öppna och ärliga, även när det gäller kostnader, för våra kunder förstår ju att vi måste tjäna pengar för att vi ska kunna vara en bra leverantör, menar Ulrika Markström.

Läget i Timrå bjuder på ett gynnsamt företagsklimat, både geografiskt, politiskt och näringslivsmässigt.

– Vi ligger ju strategiskt bra mitt i Sverige och det händer mycket runt Timrå just nu. Dessutom är Timrå en fantastisk kommun att verka i som företagare. Det är alltid raka puckar och otroligt hjälpsamt. Och företagskulturen kännetecknas av en stark samarbetsvilja. Går traktorn sönder, ja då kommer grannen och hjälper till. Och kan man köpa av grannarna så gör man det. Man försöker ta hand om varandra, menar Ulrika Markström.

Ett annat av Ulrika Markströms initiativ gäller social hållbarhet. Tom Pall har ett samarbete med Arbetsmarknadstorget i Timrå och tar emot långtidssjukskrivna och arbetslösa.

– De får komma och testa och vara här i den mån de klarar av det. Jag brinner mycket för att människor ska få en chans att komma ut i arbetslivet och jag tror att det kan vara bättre att komma till ett mindre ställe som Tom Pall där vi bara är sju anställda i stället för en stor arbetsplats där de kan hamna i kläm, menar hon.

Den första kontakten med Norrlandsfonden togs 2017 i samband med att Tom Pall byggde sina nya lokaler och sedan dess har de varit en viktig finansiär samt bollplank enligt Thomas Markström.

– Att bygga lokaler eller investera i nya maskiner kostar ju en del och på tio år har man inte hunnit bygga upp så mycket kapital. Då har det fungerat jättebra med Norrlandsfonden och vi har bland annat köpt in nya maskiner så att anställda slipper att stå med en tung spikpistol hela dagarna.

Tom Pall är mån om sin personal och många av de anställda har jobbat länge inom företaget. Ända sedan starten har de haft arbetstidsförkortning på fredagar.

– Det är viktigt att vi ställer upp för dem när de ställer upp för oss så mycket, för utan bra personal så fungerar ingenting, avslutar Thomas Markström.

Tillbaka till alla nyheter Tillbaka till alla nyheter