Solenergi håller kylan i Icehotel 365

Icehotel 365

Med en stor del ägarkapital och tillskott från externa finansiärer kunde det nya ishotellet byggas upp, men till skillnad mot de tidigare ishotellen smälter inte det här ner när solens strålar börjar värma. Istället används solenergin till att hålla igång kylsystemet som gör att innetemperaturen i hotellet alltid är på minus.

Varje vinter i 27 års tid har ett nytt ishotell byggts upp och redan från 1990-talet har Norrlandsfonden till och från varit med som finansiär i samband med olika utvecklingsprojekt. 

Yngve 250
Yngve Bergqvist, vd Icehotel.

Men trots att bokningar och gäster från hela världen strömmat in till ishotellet har resultatet minskat och efter några år med nollresultat bestämde styrelsen att något måste göras för att vända den nedåtgående trenden. Den tidigare vd:n och delägaren Yngve Bergqvist återinträdde som vd med uppdraget att hitta en lösning som gjorde att företaget kunde börja gå med vinst igen.

Vintersäsongen har alltid gått jättebra men att tjäna in hela årets kostnader på 130 dagar har blivit allt tuffare, så vi var tvungna att göra en förändring. Och det fanns bara två vägar att gå, berättar Yngve Bergqvist.

Det ena var att öka intäkterna under vinterhalv-året och det andra var att skapa en reseanledning som tilltalar globala gäster året om. Styrelsen beslutade sig för det senare. Att bygga ett ishotell som stod kvar hela året.

Grunden var att vi ville bygga av snö och is och så hållbart som möjligt med hjälp av förnybar energi. Vi tog hjälp av den svenska arkitekten och hållbarhetsdesignern Hans Eek. Den första delen i projektet handlade om att förbättra produktionshallen, därefter startade bygget av själva hotellet. Det var sommaren 2016.

– Det nya hotellet på 2100 kvadratmeter består av en stomme med kylslingor i väggar och tak. Invändigt använder vi samma is och design som till ishotellet vi skapar på vintern. På taket har vi byggt en stor solcellspark som driver kylanläggningen som gör att det aldrig blir varmare än -5° C inne i hotellet. Vi kommer även att få ett överskott av energi som vi kan använda till andra delar i verksamheten, fortsätter han.

Den 1 december var Icehotel 365 klart, två veckor tidigare än det ishotell vi bygger upp varje vinter. Och redan från start hade vi bra beläggning, säger Yngve Bergqvist.

Petter Alapää, företagsanalytiker Norrlandsfonden

Petter Alapää, företagsanalytiker Norrlandsfonden

Varför tror ni på Icehotel 365?

Icehotel har ett starkt varumärke, bra ägare och en fin trend för sin befintliga verksamhet. I och med satsningen på Icehotel 365 har man nu möjlighet att generera intäkter och behålla personal även under lågsäsongen vilket stärker företaget ytterligare.

Hur ser du på framtiden för företaget?

Framtiden ser ljus ut. Företaget är via denna investering riggat att växa ytterligare och intresset för resor till den arktiska regionen ökar kontinueriligt.