Blåtand växer i Asien och Europa

Blåtand

Blåtand började som ett fritidsintresse för Ulf Hagner. Han köpte in bär och kokade sylt som han sålde på marknader. Försäljningen gick så bra att han bestämde sig för att satsa vidare och sedan dess har verksamheten vuxit stadigt. Norrlandsfonden har varit en finansiell partner sedan 2007.

Målet för Ulf Hagner, som köpte sina första bär 1986, har hela tiden varit att göra delikatessylt av vilda bär som är bättre än konkurrenternas. Idag rensas mellan 3000 och 4000 ton bär om året i den egna rensningsanläggningen, som idag är en av de största anläggningarna i Norden. Hela 90 procent av produkterna går på export.

-Vi har en marknad för lingonsylt i Tyskland och Österrike och jag vill påstå att vi håller världens bästa kvalitet. Kontakter med Milko resulterade i tillverkning av hjortronyoghurt som vi var med och utvecklade. I och med detta tog Blåtand ytterligare ett steg framåt in i industriell verksamhet som leverantör till mejeriindustrin, säger Ulf Hagner.

Bärfabrik byggs upp
För tio år sedan började Blåtand även att exportera bär till Japan. Då hade medvetenheten kring de positiva hälsoeffekterna hos blåbär börjat märkas hos både företag och privatpersoner.

-Det är antioxidanterna i bären som används för att tillverka olika hälsopreparat, exempelvis finns en typ av blåbärspiller som är väldigt populära. Det här är en bra marknad för oss både i Asien och Europa, förklarar Ulf Hagner.

-I samband med att vi började leverera till Japan byggde vi bärfabriken i Stöde. Det var då Norrlandsfonden för första gången kom in som finansiell partner. Då handlade det om investeringar i byggnaden, inventarier och maskiner. Senare har de även gått in med rörelsekapital i form av säsongskrediter. För oss är det tryggt att ha med Norrlandsfonden.

-Vi vill hela tiden utvecklas vidare och hitta effektivare och smartare lösningar för produktionen. Målet är att ha den bästa kvaliteten på marknaden när det gäller sylt och bär, avslutar Ulf Hagner.

Lars Johansson, företagsanalytiker Norrlandsfonden

Lars Johansson, företagsanalytiker Norrlandsfonden

Varför tror ni på Blåtand?

Blåtand leds av en entreprenör som visat både gott affärssinne i en tuff bransch och en förmåga att vända problem till möjligheter, och det är egenskaper som vi på Norrlandsfonden värdesätter högt.

Hur ser du på framtiden för företaget?

De senaste årens satsningar på ny affärsmodell, nya produkter och kontinuerliga investeringar för effektivare produktion skapar goda förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling, och där är vi gärna en fortsatt partner.