Vilket lyft för Funäsfjällen!

Vilket lyft för Funäsfjällen!

D​en 29 december invigdes den efterlängtade gondolbanan i Funäsdalen. Gondolen kommer inte bara att ta besökarna till toppen, den låter också området ta ett rejält kliv in i framtiden. Norrlandsfonden är en av finansiärerna till satsningen.

Den 29 december invigdes den efterlängtade gondolbanan i Funäsdalen. Gondolen kommer inte bara att ta besökarna till toppen, den låter också området ta ett rejält kliv in i framtiden. Norrlandsfonden är en av finansiärerna till satsningen.

Under lång tid har planerats för möjligheten att knyta ihop Funäsdalens by direkt med Funäsdalsbergets topp och därmed alpinsystem samt övriga aktiviteter uppe på berget. Den 22 juli 2014 slöt över 200 personer upp på Funäsdalsbergets topp för att fira att gondolprojektet äntligen hade startat, på riktigt. Eftersom projektet varit en dröm i många år, kändes det fortfarande overkligt för många. Men den första grävmaskinen var på plats och skogshuggarna hade redan börjat röja bort skog för gondolmasterna. Så det var bara att skåla i champagnen och hålla tummarna för ett smidigt bygge.

Tack vare gondolen kommer besökare kunna komma upp till toppstugan på Funäsdalsbergets brant på bara några minuter. Där uppe kan en lunch eller fika avnjutas tillsammans med den milsvida utsikten över Funäsdalssjön och de svenska och norska högfjällen. Sen är det enkelt att åka ner till byn, knäppa av sig skidorna och besöka någon av byns alla restauranger och butiker. Men det är inte bara för vinteraktiviteterna som gondolbanan innebär ett lyft, även sommartid kommer den vara ett naturligt inslag för såväl vandrare som cyklister.

– Gondolen är en åretrunt produkt och den kommer knyta ihop banden mellan byn, berget och sjön på ett naturligt sätt, säger Jonas Kojan, vd på Destination Funäsfjällen.

Dalstationen placeras strax ovanför det nya parkeringshuset i centrala Funäsdalen och driftstationen på toppen, vilket innebär inget eller minimalt med skrammel nere i byn. Släpliften i västra området kommer att kortas av till nedanför stupet innan toppen. På så vis skapas plats för den nya driftstationen och avstigning på topplatån.

– De senaste åren har det hänt mycket i Funäsfjällen, säger Jonas Kojan. Förutom gondolbanan har det investerats omkring 500 miljoner kronor i boenden, liftanläggningar, parkeringshus, ny genomfartsled och nytt snöproduktionssystem. Allt för att skapa en bättre upplevelse och produkt för våra gäster.

-Norrlandsfonden tillsammans med länsstyrelsen/regionförbundet var fundamentalt viktiga och aktiva aktörer för att möjliggöra satsningen på Gondolen, säger Jonas Kojan.

En mycket viktig satsning för destinationen i allmänhet men för näringen i Funäsdalens by i synnerhet. Detta kan bli en riktig katalysator för fortsatt tillväxt. Den lokalt förankrade ägarbilden borgar för stabilitet, säger Per-Erik Persson, Norrlandsfonden.

Kort om gondolbanan:

  • Kostar: Totalt ca 100 miljoner kronor som inkluderar markarbeten, nerfarter och snöproduktion.
  • Högsta hastighet: 5 m/sek.
  • Kapacitet: 750 personer/timme, varje gondol tar åtta personer.
  • Fallhöjd: 316 meter.
  • Längd: 907 meter.
  • Ägare: Turistnäring, företag och privatpersoner. Funäsdalen Gondolbana AB kommer att hyra ut banan till Funäsdalen Berg & Hotell AB.