Stenmark och Spektrum - ett stark team

​I Åre finns en framgångsrik kund till Norrlandsfonden som heter Spektrum. Deras verksamhet omfattar design, produktion och distribution av sport-, glasögon- och konfektionsprodukter. Bolaget startades i slutet av 2012 av Anders Neuman, Robert Olsson, Henrik Köhler och Andreas Nilemo. Nu har de också fått förstärkning av Sveriges mest älskade idrottsman genom tiderna - Ingemar Stenmark.

I Åre finns en framgångsrik kund till Norrlandsfonden som heter Spektrum. Deras verksamhet omfattar design, produktion och distribution av sport-, glasögon- och konfektionsprodukter. Deras huvudprodukt är goggles (skidglasögon). Bolaget startades i slutet av 2012 av Anders Neuman, Robert Olsson, Henrik Köhler och Andreas Nilemo. Nu har de också fått förstärkning av Sveriges mest älskade idrottsman genom tiderna - Ingemar Stenmark.

Grundarna har en bakgrund inom skidor och snowboard och då främst friåkning. Idén till Spektrum började gro för att vännerna hade svårt att hitta goggles som passade deras högt ställda krav på enkel funktionell design, perfekt passform, rätt färger och kompromisslös kvalitet.

- Vi ville ta fram prylar som fungerar vecka efter vecka, utan att för den sakens skull kosta skjortan. Därför bestämde vi oss för att tillsammans skapa produkten och presentera den för marknaden under ett varumärke som speglar de värderingar och den speciella känsla av samhörighet som vi alla funnit inom skid- och snowboardkulturen, säger Anders Neuman, en av grundarna till Spektrum

Då alla i teamet har en stark anknytning till Åre kändes det naturligt att basera företaget där, inte minst för möjligheten att testa grejorna till det yttersta på Åreskutan. Varumärket Spektrum har tagits emot väl av marknaden och man har växt snabbt.

Diskussionerna med Ingemar Stenmark började förra vintern och den som var uppmärksam under TV-programmet då Gunde Svan utmanade Ingemar såg att Ingemar då använde Spektrum goggles. Nu har han gått in som aktiv delägare.

- Det är viktigt även för Ingemar att han inte bara blir ett namn för Spektrum. Han sitter med i styrelsen och har redan börjat med att bidra i produktutvecklingen utifrån hans bakgrund som alpinåkare, säger Anders Neuman.

Idag är Spektrum etablerade internationellt och säljer i mer än ett tiotal länder. Förutom Norden har Tyskland störst potential eftersom svenska märken ofta går bra där och de har redan arbetat upp en fungerande organisation där.

- Jag är imponerad av den snabba utveckling som Spektrum har haft sedan starten. Det var redan tidigare en stark laguppställning, baserad på flera av grundarnas professionella bakgrund inom skidsport. Nu kan man säga att de toppar laget med Ingemar Stenmark, säger Inga-Lena Wahlstedt, Norrlandsfonden.