Satellitsatsningar på en internationell marknad

Satellitsatsningar på en internationell marknad

​Satmission är relativt sett ett litet företag i Kalix som slagit sin in på världsmarknaden när det gäller utrustningar för satellitsändningar. Trots att konkurrensen är stenhård har de lyckats ta sig in hos flera stora kunder.

Satmission är relativt sett ett litet företag i Kalix som slagit sin in på världsmarknaden när det gäller utrustningar för satellitsändningar. Trots att konkurrensen är stenhård har de lyckats ta sig in hos flera stora kunder.

Företaget grundades 2004 och har sedan dess byggt upp en unik kunskap i att utveckla satellitkommunikationssystem. I samband med att nya delägare kom in 2012 gavs bolaget möjlighet att satsa på en världsmarknad med de egenutvecklade digitala sattelitupplänksystemen. Kunderna finns främst inom TV-, Radio- och telekombolag.

 – Endast en procent av vår omsättning finns i Sverige, övrigt går på export till Europa men också till Kina och andra länder i Öst, berättar Arto Brushane, vd Satmission.

 – Ska man som mindre företag slå sig in på en marknad med stora tunga aktörer gäller det att skapa tillit och verkligen visa vad man kan. För vår del handlade det om att förflytta oss i marknadskommunikationen men också produktmässigt, fortsätter han.

 – Under året bestämde vi oss också att gå ifrån ensystemproduktion till massproduktion, en process som krävde större och mer anpassade lokaler och anställning av fler människor. Vi hade kunnat anställa ännu fler om vi valt att producera allt själva, men vi visste att det finns professionella specialiserade företag i närområdet som kan göra delmoment mycket bättre än vi själva så vi bestämde oss för att lägga ut delar av produktionen till underleverantörer som exempelvis Kablia AB i Övertorneå och Midnight Composites AB i Öjebyn.

 – Idag är vi 14 anställda, de flesta i Kalix där hela produktionen ligger men vi har även säljare i Stockholm, säger Arto Brushane. Norrlandsfonden har varit med sedan 2012 och utökade sitt engagemang i år i samband med att flera stora ordrar kom in och företaget behövde rörelsekapital. Intäktstillväxten för året blev över 400% vilket slog alla förväntningar.

– Det är en utmaning att på kort tid öka omsättningen som Satmission har gjort. Ju snabbare man växer ju mer rörelsekapital behövs. Eftersom efterfrågan på multiplattformskommunikation ökar så finns alla förutsättningar för företaget att växa ännu mer, säger Birgitta Cajander, Norrlandsfonden.