Railcare röjer rälsen åt vintertågen

​Tuffa vintrar med mycket snö kräver krafttag för att säkra punktlighet och säkerhet på järnvägen. Redan 2011 utvecklade Railcare en snösmältare för att röja snö på bangårdar. Nu går Railcare vidare tillsammans med Trafikverket och lanserar två nya snöröjningsmaskiner. Norrlandsfonden är en av företagets finansiärer i satsningen.

Tuffa vintrar med mycket snö kräver krafttag för att säkra punktlighet och säkerhet på järnvägen. Redan 2011 utvecklade Railcare en snösmältare för att röja snö på bangårdar. Nu går Railcare vidare tillsammans med Trafikverket och lanserar två nya snöröjningsmaskiner. Norrlandsfonden är en av företagets finansiärer i satsningen.

Nu lanseras en utvecklad version av den spårbundna snösmältningsmaskinen Snow Removal 700 som byggdes 2011. Den maskinen blev en stor framgång. Det nya är att det främre borstaggregatet kommer att vara höj- och sänkbart vilket gör det möjligt att även röja snö från perronger. Snön samlas upp och smälts till vatten som är enkelt att tömma ut. SR 700 ska främst användas i Hallsberg och vid behov i Stockholmstrakten.

- Vi utvecklar också en helt ny snöplog, SR 200, som har två plogar, en i varje ände av vagnen, berättar Ulf Marklund, VD på Railcare. Detta gör det möjligt att ploga i båda riktningarna utan att vända på vagnen. För drivning används det lok som finns tillgängligt.

SR 200 har ett mycket speciellt plogblad som är delat i fyra sektioner (totalt 8,3 meter brett). Dessa kan vinklas och höjas/sänkas i olika nivåer för en mycket precis och effektiv snöröjning, t ex vid samtidigt plogning av spår och sidoområden. SR 200 är avsedd för stationer och mindre bangårdar.

Tillsammans hjälper dessa maskiner till att hålla snön borta och med snöfria spår är det lättare för tågen att gå punktligt. Orsaken till att maskinerna är lokaliserade främst i Stockholmsområdet är att det är strategiskt viktigt att hålla dessa spår och växlar snöfria eftersom mycket stor del av Sveriges övriga tågtrafik är beroende av att kunna passera där. Ett stopp centralt i Stockholm ger återverkningar i hela landet.

- Vi arbetar också mycket kreativt med ett industriellt tänkande för att göra maskinerna så robusta och pålitliga som möjligt. Det innebär att vi redan vid konstruktionen förbereder för enkel och snabb service och framtida underhåll för att minimera eventuella driftstopp, säger Ulf Marklund.

- Deras satsning för att hantera snöproblematiken på järnvägen känns helt rätt och vi är glada över att kunna vara med i deras utveckling. Railcare är inte bara marknadsledande utan driver även utvecklingen inom sitt område framåt på ett föredömligt sätt, säger Per Nilsson på Norrlandsfonden.