Permia Inredning vill nå ut på hemmamarknaden

När det väl inarbetade företaget Permia Inredning i Bollnäs skulle säljas bestämde sig Helene Svedberg, Sara Dahlberg och Stina Eriksson för att ta över. Tack vare sin bakgrund och sina erfarenheter från olika branscher utvecklar de nu företaget med nya tjänster och mot nya marknader.

När det väl inarbetade företaget Permia Inredning i Bollnäs skulle säljas bestämde sig Helene Svedberg, Sara Dahlberg och Stina Eriksson för att ta över. Tack vare sin bakgrund och sina erfarenheter från olika branscher utvecklar de nu företaget med nya tjänster och mot nya marknader.

Permia Inredning startade redan 1982 i samband med den stora expansionen i fjällvärlden. Sedan dess har företaget levererat rustik och funktionell inredning till hotell, fritidsboenden och restauranger på olika fjällorter. Några kunder är Skistar, Scandic Hotels, McDonald’s och Idrefjäll.

 När det under 2016 blev aktuellt med ett ägarbyte bestämde sig Helene Svedberg som arbetat inom företaget i 18 år att tillsammans med inredaren Sara Dahlberg och grafiska formgivaren Stina Eriksson köpa ut de tidigare ägarna.

– Vi kände att vi ville satsa på det här och kombinationen av våra olika kompetenser gjorde att vi såg möjlighet att utveckla företaget. Först gick vi till banken som tipsade om att även ta kontakt med Norrlandsfonden, och tillsammans med vår egen insats och säljaren löste vi finansieringen, berättar Helene Svedberg.

 I samband med att den nya ägartrion tog över flyttade företaget tillbaka till Alfta, och nya renoverade lokaler. I de nya lokalerna finns det även bättre möjligheter att visa upp möblerna.

 – Eftersom fyra av de sex som jobbar inom företaget också bor i Alfta känns det som en bra placering, menar Helene Svedberg.

 Ett mål för det nya Permia Inredning är att bredda verksamheten och även inrikta sig på hemmamarknaden mot privatpersoner och med fler tjänster som inredning och homestyling.

 – Och hittills har det gått bra. Vi har visat upp oss i olika sammanhang och alla i företaget har engagerat sig. Det i kombination med att det byggs mycket gör att vi har fullt upp.

 Vi har både fått fler privata kunder och etablerat kontakter med mäklare i Bollnäs, Gävle och Hudiksvall. Snart är också den nya hemsidan klar, vilket gör att vi på allvar kan börja marknadsföra oss, säger Helene Svedberg.

Vi tror på företaget. De har avtal med flera stora kunder och har ett starkt varumärke som är känt över hela Sverige. Vi tror också på de nya ägarna, där alla tre kompletterar varandra på ett bra sätt. Trots att de inte varit ägare så länge har de redan visat att de klarar av att förvalta företaget på ett bra sätt. De har många intressanta idéer med ytterligare produkter och nya marknader. Jag ser fram emot att följa deras resa, säger Lars Johansson, Norrlandsfonden.