Mina Arbeten tog saken i egna händer

Mina Arbeten tog saken i egna händer

​Det började med ett eget behov för fem år sedan. Idag har Mina Arbeten funnits på marknaden i snart ett år – en molntjänst för smartphones, datorer och läsplattor som ska underlätta arbetet för alla företag som levererar varor och tjänster.

Det började med ett eget behov för fem år sedan. Idag har Mina Arbeten funnits på marknaden i snart ett år – en molntjänst för smartphones, datorer och läsplattor som ska underlätta arbetet för alla företag som levererar varor och tjänster.

Som delägare i ett hantverksföretag kände Andreas Thors att han saknade ett system som kunde digitalisera och effektivisera arbetsgången och kommunikationen med kunderna. Och efter en snabb scanning av marknaden konstaterade han att det fanns ett hål att fylla.

– Det finns många tjänster som har dessa funktioner men få som hjälper till att digitalisera allt. Hantverkarbranschen är dessutom en bransch med hög andel missnöjda kunder, mycket på grund av bristande kommunikation och dålig insyn i arbetet för kunden. Det här ville vi förbättra, säger Andreas Thors, grundare av Mina Arbeten.

2012 började så arbetet med att utveckla en molntjänst för eget bruk. Men det som växte fram var så pass bra – och blev så pass stort – att idén om att visa det för resten av marknaden började rota sig.

Idag har Mina Arbeten funnits tillgängligt för egentligen alla företag som levererar varor och tjänster i snart ett år. Företagen som skaffar denna tjänst får dels en enkel översikt på vilka arbeten som väntar på att utföras och dels en snabb och tydlig överblick över projekt och verksamhet, månadsvis eller årsvis. Dessutom öppnar den upp för en helt ny transparens gentemot kund.

– Det här är något som hantverkarkunder inte alls är bortskämda med. Jag har själv haft hantverkare som lovat ett pris som i slutändan blivit högre. Med den här tjänsten hade jag haft en helt annan insyn och kontroll på kostnaderna och hur arbetet förlöper, säger Andreas Thors och fortsätter:

– För mig har det varit värt mycket att slippa manuell handpåläggning och att vi hela tiden sett vilken lönsamhet vi har i jobben. På så sätt har vi bland annat kunnat lämna mer exakta priser. Det är klart att det hela tiden dyker upp nya idéer och utvecklingsmöjligheter men just nu satsar vi på att lansera tjänsten för en bredare marknad.

- I ett hantverksföretag är lönsamhet och nöjda kunder resultatet av effektiv arbetsgång och smidig kommunikation mellan kund och hantverkare. Mina Arbeten minimerar handpåläggning i dessa processer genom att nyttja modern digital teknik. Det är redan idag många företag som använder tjänsten och man gör nu en bred lansering på marknaden. Det ska bli mycket intressant att följa företaget, säger Inga-Lena Wahlstedt, Norrlandsfonden.