Kärlek och passion bakom Merskal

Kärlek och passion bakom Merskal

Med fast övertygelse och envishet, har Jean Ibarra lyckats uppnå drömmen om att erbjuda alla med mobil en snygg lösning som skyddar telefonen och uttrycker en personlig stil. I höst tar hans företag Merskal ytterligare ett steg på mobilskalsmarknaden.

Idén om Merskal, och dess prisvärda och funktionella sortiment av mobilskydd och tillbehör, föddes redan 2007 när den första iPhonen släpptes på marknaden i USA. Genom ett fint klipp på Ebay lyckades Jean Ibarra få tag på en egen telefon 2008. Det han inte var beredd på var den stora skärmen och de få möjligheterna att hitta ett lämpligt skydd till mobilen.

– Jag började söka efter skydd men hittade ingenting. Under första halvåret som iPhone-ägare gick jag därför runt med en socka som skydd, säger Jean Ibarra och skrattar:

– Det var här jag bestämde mig för att jag ville satsa på något bättre och snyggare skydd - och sluta skämmas för min socka.

Ganska omgående började han ta kontakt med fabriker i Kina för att se vad som fanns att tillgå. Studier begränsade hans kassa men samtliga besparingar gick till slut till att köpa hem produkter. Parallellt med studierna till lärare bildade han enskild firma – och var hjärtat och passionen fanns blev bara tydligare och tydligare.

– Att vakna varje dag med inställningen att idag kommer jag lära mig något nytt och sedan få användning för det, det driver mig. Sedan är jag otroligt nyfiken på det mesta och det gör att mitt driv blir ännu kraftigare.

Idag har merskal inte bara flyttat upp från källaren där allt startade och vidare till fina lokaler i Umeå, man har också anställt fem personer och startat webbshop. 

– Milstolpen för mig privat var när jag uppnådde målet att sälja 300 000

artiklar av min ögonsten Magneto (en magnetplånbok som Jean var först i världen att ta fram). Där och då visste jag att jag kunde bygga vidare på min dröm, säger Jean Ibarra och fortsätter: – Just nu expanderar vi med högre fart och innan året är slut kommer vi att vara minst tio anställda. Vi har flyttat marknadsavdelningen från Umeå till

Göteborgskontoret och även öppnat kontor för våra säljare i Stockholm. I september lanseras den nya kollektionen Gold Rush där Merskal samarbetar med designern Marcus Berndtsson.

– Vi ville skapa något unikt så där kom idén om att ta fram nya, fräscha och unika produkter som andas kvalitet och design. Marcus har en otroligt bred talang, besitter en lång erfarenhet och har arbetat bakom kulisserna för stora internationella varumärken.

Vad gör er unika på marknaden?

– Vi var först i världen med vår magnetplånbok och därav är vi originalet. Varianter av produkten finns idag i världens alla hörn, så vi ser den som en uppskattad produkt. Vi har en fin historia och en otroligt bra produktkännedom, mycket på grund av att vi själva från start fick rulla upp ärmarna och arbeta hårt med att se till att hela processen sköttes korrekt.

Vilka utmaningar har ni stött på genom åren?

– Allt från att få ihop ekonomin från den kraftigt stigande amerikanska dollarn, till att hänga med i trender och nyheter som konstant släpps på marknaden. Kvalitet är något vi på Merskal värdesätter väldigt högt och i denna produktionsvärld så gäller det att ha fingertoppskänsla för att pricka rätt.

Ryktet säger att ni också har en ny produkt på gång – stämmer det?

– Jag kan inte berätta så mycket mer än att vi kommer att lansera en helt ny portfölj. Skillnaden vi gör nu gentemot förr är att vi lagt ännu mer kärlek och tanke bakom produkterna som kommer att visa en variationsbredd och funktion för alla plånböcker och smaker. Och utan bland annat hjälp av Norrlandsfonden vore det inte möjligt.

- Merskal visar upp ett härligt driv i kombination med kreativitet och känsla för design. Det ska bli intressant att få följa med på företagets tillväxtresa som fortfarande bara har börjat, säger Anna Hedström, Norrlandsfonden.