Handeln får skjuts med plattform

Handeln får skjuts med plattform

Genom att erbjuda bolag inom handeln möjligheten att skapa sin egen unika kanal till kunderna fick de fart på sin egen affär.  – Via vår plattform kan Espresso House påminna sin kund om eftermiddagslatten med ett erbjudande, säger Oscar Anderzon, vd Leeroy Group.

Vi är mitt i förändringen. Digitaliseringen, internet och våra allt smartare mobiler leder till helt nya beteenden och möjligheter.

Leeroy Group har placerat sin affärsidé mitt i paradigmskiftet för butikskedjor.

Oscar Anderzon, vd, Leeroy Group:

– Handeln håller på att förändras i grunden. Hur bolagen interagerar med sina kunder och hur butiksbesöken kommer att se ut i framtiden. Vi skapar en unik kanal för bolagen att nå sina kunder. Där man blir ägare av kanalen själv.

– Online funkar idag genom två spår, det ena är Facebook och sociala medier och det andra är sök via Google. I båda de fallen äger inte du som bolag kanalen och den data som skapas kring dina kunder. Vår lösning gör att du äger dialogen helt och hållet.

Leeroys upplägg rymmer allt från appen i kundens mobil med kundklubberbjudanden, till den interaktiva displayen i butik där kunden kan söka varor och mer avancerade system som knyter samman hela kundrelationen.

– Det handlar om en ny sorts kundresa där köp och köpbeslut kan starta på nätet eller i butiken, men som butikskedja vill du ha kontakt under hela processen, under hela kundresan.

– Som kund hos en matkedja kan du till exempel sitta hemma och plocka ihop en matkasse på nätet. Men så avbryts du av att du måste skjutsa barnen, då kan du få ett sms som påminner dig och frågar om du vill slutföra köpet och som också har förslag på produkter baserat på det du brukar handla. Vi kan också se vilken butik du är närmast och fråga om du vill hämta kassen där eller få den hemkörd. Efter det kan vi senare fråga om du vill ha recepttips utifrån de varor du köpt. Man täcker på så vis in hela köpresan.

Konsekvensen av de tekniska möjligheterna frigör också resurser hos bolagen.

– Vi har kunder som idag kan driva tre-fyra marknader med omsättning över miljarden via den egna kanalen med fantastiska resultat – och detta på en otroligt slimmad marknadsavdelning. Hela strukturen för marknadsföring håller på att förändras i grunden. Vår plattform tillåter realtidsinformation och feedback direkt.

Vart hamnar butikskedjorna i framtiden?

– Man rör sig mot AI, alltså artificiell intelligens, där vi kan lista ut vad kunden vill ha innan kunden själv hunnit tänka det. Analyser av beteenden gör det möjligt. Google har bland annat använt deep learning för sin Google-translate, där de ökade träffsäkerheten med 60 procent för översättningarna. När samma kraft används för att underlätta vår vardagliga interaktion med butiker och varumärken förändras sättet vi handlar på.

Vad har Norrlandsfonden betytt för er tillväxtresa?

– Det har varit fantastiskt för oss och för teknikutvecklingen. Hård-

vara är väldigt dyrt, hade vi inte haft med dem så hade vi inte varit där vi är idag. Dessutom har de fungerat som strategiskt stöd för oss. Och att de nu går in tillsammans med en investerare gör att vi inte måste sälja ut för stor andel av bolaget i starten för att klara finansieringen, konstaterar Oscar Anderzon.

Norrlandsfonden har följt och stöttat Leeroys utveckling sedan 2008. Jag är stolt över att vi får förtroendet att delta även i den kommande satsningen ut på den internationella marknaden – tillsammans med den nya delägaren som jag är övertygad om kommer att tillföra mycket värdefull kompetens och erfarenhet till bolaget. Leeroys SAAS-lösning ligger helt rätt i tiden då konsumenter i allt högre grad värdesätter individuellt anpassade erbjudanden och återkoppling, oavsett om man handlar i butik eller mobilt. Detta ställer stora krav på butikskedjornas förmåga att hantera kunddata, säger Lars johansson, företagsanalytiker, Norrlandsfonden.