Camp Ripan satsar på norrskenet

​Camp Ripan i Kiruna mångmiljoninvesterar för att möta den internationella marknadens stigande efterfrågan av vinterupplevelser. En av kommande vinters nyheter är en helt ny spaanläggning med norrskensfokus. Norrlandsfonden är med och finansierar satsningen.

Camp Ripan i Kiruna mångmiljoninvesterar för att möta den internationella marknadens stigande efterfrågan av vinterupplevelser. En av kommande vinters nyheter är en helt ny spaanläggning med norrskensfokus. Norrlandsfonden är med och finansierar satsningen.

Camp Ripan har två tydliga säsonger. Sommaren då många barnfamiljer, framför allt från Norge, besöker anläggningen och vintern då gästerna mestadels kommer från södra Sverige, Centraleuropa och Asien. Och det som efterfrågas mest under vinterhalvåret är norrskensupplevelser.

Monica Lind, vd för Camp Ripan, berättar att det gäller för gästerna i allmänhet men de japanska i synnerhet.

- Den japanska turismen är fokuserad på norrskenet och det är också en av anledningarna till att vi nu investerar i ett spa. I Japan finns bad i form av varma källor, så kallade Onsen. Vi vill nu kombinera norrsken och Onsen på ett unikt sätt med spaprodukter baserade på råvaror från naturen i området, säger hon och berättar att spaanläggningen kommer att ha stora panoramafönster men också inom- och utomhus pool för att ge gästerna ännu bättre möjligheter att ta tillvara på polarvinterns alla möjligheter.

– Man kan säga att vi inte bygger bort vintern, vi bygger in den.

Förutom spaanläggningen investerar Camp Ripan även i ombyggnation av stugor och utför markarbeten i syfte att göra anläggningen och utomhusmiljön än mer attraktiv. När allt är klart kommer Camp Ripan att ha 90 komfortabla stugor och en året runt-badanläggning som ökar turistanläggningens attraktionskraft sommar som vinter.

– De nyrenoverade stugorna får hotellstandard med samisk präglad design. Vi kommer också att ha en ”Norrskensterrass” i vår huvudbyggnad, med Kiruna centrum på ena sidan och vildmarken på den andra, säger Monica Lind.

Tillsammans med andra turistanläggningar i kommunen bearbetar Camp Ripan kontinuerligt nya marknader. Målsättningen är även att locka fler internationella konferensgrupper.

Susanne Johnsson, Norrlandsfonden, säger att Camp Ripan är ett gott exempel på hur samverkan mellan företag inom besöksnäringen lönar sig.

– Efter den här investeringen förfogar Camp Ripan över en anläggning i toppskick med en spaanläggning som kommer att ge ökad attraktionskraft för vinterturismen.