Norrländsk export med världsmarknaden bara ett musklick bort

Export från Norrland behöver inte längre bara vara skog, malm eller IT-produkter. Inom kulturområdet har inträdes-barriärerna väsentligt sänkts som följd av sociala mediers tillgänglighet och kostnadsnivå för potential till internationell spridning, bara i Medelpad har vi ett antal väldigt framgångsrika exempel.

Takida och Stiftelsens låtar och videos spelas över hela världen (i det senare fallet extra roligt att läsa alla kommentarer från hela världen som älskar Stiftelsens musik men inte förstår ett dyft av texterna). I samband med turneér skapas arbetstillfällen, bandens medlemmar väljer dessutom att engagera sig/investera i lokala satsningar lokalt i västra Medelpad.

Just nu är det extra roligt att följa Sundsvalls-baserade Roulette som 30 år efter när bandet senast gjorde en seriös satsning nu sjösatt en väldigt ambitiös internationell lanseringsplan kring sitt första riktiga album Now. Med ett nytt skivbolag i ryggen, en högkvalitativ produkt och inte minst ett genomtänkt arbete hur man hanterar sociala media och lansering av albumet på nätet. Det är imponerande att se hur fort en "lokal produkt" numera kan spridas över världen till recensenter, radiostationer och fans. Bandets videos på Youtube har tiotusentals visningar, inlägg på Facebook gillas och kommenteras på flera språk runt om hela världen, rimligen kommer nu även intäkter via Spotify och skivförsäljning. Marknads-nischen eller genren ”AOR - Adult Oriented Rock” är på stark återväxt världen över och den medelålders genomsnitts-kunden är utan tvekan en köpstark målgrupp som samtidigt blir allt mer aktiv på sociala medier.

Världen krymper definitivt när produkten kan levereras via radiovågor eller i en smal fibertråd - att lansera en norrländsk produkt kan vara bara ett välgenomtänkt klick bort.

Kolla Roulettes proffsiga promotion-video här:

https://www.facebook.com/RouletteSwe/videos/1973189126136775/

PEP till krönika

Per-Erik Persson