Ditt nyårslöfte skapar tillväxt

Enligt undersökningsföretaget Novus är det vanligaste nyårslöftet i Sverige att man lovar att motionera mer. Hur dessa nyårslöften infrias finns ingen uppföljning på men i början på det nya året brukar det bli fler gäster på gymmen, åkare i skidspåren och joggare på vägkanterna. Motionen övergår också för många till ganska hård träning, vilket är vad som krävs för att genomföra maratonlopp och långa skidlopp utan att funktionärerna plockar deltagaren av banan. Själv brukar jag delta i något längre lopp, exempelvis löpartävling, för att ha ett tydligt mål med min träning. För egen del är jag glad om jag kan ta mig igenom loppet och samtidigt ha roligt med allt som händer i och runt arrangemanget.

I slutet på 70-talet sköljde joggingvågen över Sverige från att ha startat i USA. Tidigare var det mest eliten och ”sportfånar” som var ute och sprang. Sedan dess har attityderna till motion och löpning ändrats. När joggingvågen startade handlade det mycket om prestation och tider – det var huvudsakligen män som var ute och sprang på gatorna. Nu handlar det mera om att må bra, gå ner i vikt och då är tiderna inte så viktiga.

Räknar man även in alla som inte deltar i tävlingar men är ute och lufsar och joggar runt, ja då kan siffran bli hur stor som helst. Årliga undersökningar gjorda av SCB och Riksidrottsförbundet visar att 17 procent av svenskarna ägnar sig åt löpning minst en gång i månaden. Det betyder 1,5 miljoner svenskar på springande fot.

De senaste åren har mångfalden av motions- och träningsformer exploderat. Både traditionella idrotter som längdskidåkning och nya träningskoncept som exempelvis crossfit har allt fler utövare.

Precis som inom andra områden där det finns en stor efterfrågan och betalningsvilja så uppstår affärsidéer som entreprenörer kan hugga tag i. Därför har träningsvågen genererat ett stort antal företag som på olika sätt tillhandahåller tjänster och produkter. Exempel på detta är tillverkning och försäljning av utrustning och kläder, arrangörer av motionslopp och träningsläger, privata tränare, hotell- och konferensanläggningar och livsmedel.  Entreprenörer i norra Sverige har goda förutsättningar att skapa nya affärer inom branschen. Här finns spännande miljöer för motionslopp och träningsläger samt kunskap inom många områden som exempelvis skidåkning och orientering. Den kompetens som byggts upp inom försvarsmakten avseende träning och förmåga i terrängen kan också omsättas i nya affärsidéer.

Vi har flera kunder med koppling till träningsbranschen. Ett exempel är Activage från Skellefteå som erbjuder träningskoncept för seniorer.  Nu ser jag fram emot att diskutera finansieringslösningar med fler företag med koppling till träning och motion. Jag ska också försöka hålla mina nyårslöften om att träna mer.

Per -nilsson

Per Nilsson